Video vanuit de webbrowser – JabberC

Screen Shot 2013-08-05 at 14.41.11Vandaag maakt Gartner wereldkundig dat Cisco wederom een leidende rol heeft in haar magic kwadrant waarbij onze oplossing op de “ability to execute as” grote stappen heeft gemaakt. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat Jabber een centrale rol heeft gekregen in het Collaboration platform en dat de functionaliteit gebaseerd is op open standaarden.

Bij de overname van Jabber in 2008, kreeg Cisco de beschikking over een IM/presence platform wat gebaseerd is op het open protocol: XMPP. Vandaag heb ik als gebruiker vanuit mijn Jabber client toegang tot IM, presence, telefonie, video, webconferencing/webex en voicemail en kan ik op een efficiente manier mijn werk doen, onafhankelijk van lokatie of device.  Deze jabberclient is beschikbaar op mijn Mac, Ipad en Iphone. Collega’s zie ik Jabber ook gebruiken op android en blackberry devices.

Omdat video en telefonie transparant als dienst in het netwerk beschikbaar zijn, kunnen klanten en partners mij nu ook videobellen op JabberC. Dit is de laatste nieuwe ontwikkeling waarbij via een webbrowser met hoge kwaliteit video een verbinding is op te zetten door middel van een click op onderstaande button:

Screen Shot 2013-08-05 at 13.20.09

Deze functionaliteit is nu nog in beta en er wordt eenmalig een plug-in geïnstalleerd (in latere versies zal dit niet meer nodig zijn). De beschikbare bandbreedte wordt gecontroleerd waarna er een videocall wordt opgezet naar het device waar ik op dat moment beschikbaar ben. Dit kan zijn de iphone wanneer ik in de auto zit, mijn ipad wanneer ik bij klanten via een VPN verbonden ben met ons intranet, de video-ipphone wanneer ik op kantoor of op mijn thuiswerkplek werk en mijn MAC wanneer ik in mijn tuin of aan de keukentafel nog even de laatste emails afhandel en mijn ip videophone niet in bereik is. Probeer gerust bovenstaande button eens en zie hoe eenvoudig het is om videocontact te maken.

Screen Shot 2013-08-05 at 14.30.11Voor de zorg betekend dit dat zorg op afstand door middel van video op een laagdrempelige maar veilige manier uitgerold kan worden. De patient hoeft niet meer voor een eenvoudig herhalingsbezoek aan de poli naar het ziekenhuis en de arts kan zich op ieder willekeurig device binnen het intranet aanmelden voor het consult en hoeft niet naar een specifieke lokatie in het ziekenhuis.

De mogelijkheden zijn onbegrensd, alle ideeen die er reeds zijn met betrekking tot video in het zorgproces worden stukken gebruiksvriendelijker doordat patienten op een veilige manier hun eigen device kunnen inzetten voor video contact met de zorgverlener.

“Waarom dan Cisco Jabber en geen andere oplossingen waarvan mijn ziekenhuis al enterprise licenties heeft afgenomen en dus “gratis” zijn ?”

Het antwoord is simpel: lees eerst http://www.cisco.com/go/whyciscocollaboration

klik daarna op:

Screen Shot 2013-08-05 at 13.20.09

en we doorlopen een korte assesment.

Martijn

Geef een reactie

